Kenneths Reflektioner

web counter
Coaching
 

Coaching, vad är det? Med det menar jag främst i arbetslivet. Jag har frågat ett antal människor runt mig på jobbet och privat vad de tycker att coaching är. Jag får ungefär samma svar från alla men ingen är säker på vad definitionen av coachning är. De flesta av dem använde coachningen i sport för att beskriva vad de menade. När jag bad dem beskriva coachning i sitt eget arbete blev det svårare för en del.

Coaching för mig är att ha en stark vilja att hjälpa andra, inte bara för att det kan vara en del av min yrkesroll. Att vilja hjälpa varandra utan prestige är nyckeln till att få fart på en bred front i projekt och förbättra åtgärder. Coaching för mig är att lyssna till den person jag går till eller vill hjälpa till. Vad säger han / hon, förstår jag vad personen vill coachas i?

Jag är bara i startblocken för min coaching. Då menar jag att jag har en ny syn på coachning efter några år av att reflektera och försöka coacha medmänniskor och kollegor. Coaching genom att läsa från en presentation eller följa hur någon annan har det är sällan ett vinnande koncept. Fråga rakt ut vad personen känner behov av att påpeka. Under coaching ger du förslag istället för direktiv. Avdramatisera genom att vara avslappnad, blanda humor och var opretentiös om du får en fråga som du känner att du inte riktigt vet vad du ska svara på. En moralisk booster här är att föreslå att ni får reda på svaret tillsammans.

Coaching syftar ofta till att förbättra eventuella brister, glöm aldrig att coacha för att göra de goda egenskaperna ännu bättre. Det vill säga bygga på styrkorna också. Feedback fungerar väl om syftet är att förbättra och därför är grunden för all feedback att vara en gåva i syfte att förbättra något. Kom också ihåg att coaching blir en form av ett förhållande.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress