Kenneths Reflektioner

web counter
Att utvecklas känslomässigt - går det?
 I min förra blogg skrev jag en hel del om ledarskap och min syn på hur jag ser på och tacklar ansvaret både professionellt och privat. I den här bloggen blir det mer av de privata målen jag har satt för mig själv. Det finns en hemsida som heter steg för hälsa (stegforhalsa.se) som jag gillar att läsa och sedan reflektera över. En del av det jag har läst är en artikel som heter "5 saker du måste tillåta dig själv för att utvecklas känslomässigt". Jag ska beskriva dem och ge min egen reflektion över de olika stegen. Innan jag börjar så ska jag presentera ett citat ur artikelns början. "När var sista gången du sa till dig själv: “Jag ska bli lycklig”? Vi vet att det inte alltid är så lätt, att det kan vara svårt att slå sig fri från sina plikter för att göra det man verkligen brinner för. Lösningen på det är balans, och utöver allt annat: att ge dig själv tillåtelsen att vara lycklig i det du gör." (källa: stegforhalsa.se)

1. Jag ger mig själv tillåtelse att vara den jag är, och jag kommer inte förändra mig själv för någon.
Att utveckla mig själv har jag jobbat med en lång period i livet, en av de första förändringarna jag skulle göra var att gå från att vara den vilsna själen som gör allt för att passa in till att lägga över det ansvaret på omgivningen. Det här är jag, det är den enda versionen ni får och ni får själva bestämma om jag tilltalar er som människa, vän eller kollega. I annat fall får det bli en ytterst komplex relation. Jag kommer alltid att försvara vem jag är, vilka värderingar jag har och jag kommer inte att leva i någons skugga. Med det sagt så betyder det inte att jag slutar att lyssna på dig.

2. Jag ger mig själv tillåtelse att känna och förstå mig själv.
När jag har känt mig frustrerad eller arg på någon annan, eller sårad och besviken så har jag låtit det det växa och gro inom mig. I ytterligheten så blir jag tyst och ignorerar min omgivning, detta beteende är oerhört skadligt. Har jag något att säga idag så tar jag upp det, jag sminkar inte grisen och jag talar öppet om elefanten i rummet. Detta är tillfredsställande då det också betyder att jag mer än gärna ger feedback som glädjer människor. Det är kul att se deras rekation. En ny kollega på jobbet sökte upp mig för att hen behövde hjälp med en sak, innan hen hann säga nåt så sa jag "Vad fin du är idag", jag sa det för att jag verkligen tyckte det samt att det kanske kunde förgylla den här personens dag lite grann iallafall. Å andra sidan kan detta vara skadligt också, speciellt om det är någon som gärna drar öppenhet och ärlighet till fabler om illojalitet etc.

3. Jag ger mig själv tillåtelse att sträva efter det jag verkligen vill.
Jag måste bestämma mig för vem jag vill vara. Är jag lycklig i nuet, vilka prioriteringar måste jag göra. Ska jag leva i mental istid så har jag en newsflash. Livet är ganska kort, trivs i nuet med start redan nu!
Jag blir inspirerad av människor som lyckas med detta, jag har en kollega som jag inte känt så länge men hen är verkligen en inspiratör och så otroligt givande att prata med. Denna person är jag säker på utan att veta att hen är rätt lycklig i sitt nu. Känner mig alltid glad och stärkt då jag pratat med denna person.
Ha dina kortsiktiga och långsikitiga mål och drömmar. En del människor jag möter är rena troll när man pratar om mål och drömmar. De ska nästan alltid på sitt "vuxna och logiska sätt" säga att det är inte så lätt att uppnå det där - newsflash, det är därför det kallas drömmar och hur korkad jag än må vara i era ögon så är jag närmare mina mål och drömmar om jag prioriterar och försöker uppnå dem än att sitta ned och bara tänka på dem. Drömmar och mål gör att jag alltid har något att se fram emot.

4. Jag ger mig själv tillåtelse att ha mina egna åsikter, och uttrycka dem hur jag vill.
Jag övar på uppriktighet varje dag. Jag vill uppnå känslobalansen där det jag säger motsvarar det jag känner. Här finns risker, jag möter som sagt alla typer av människor och det finns en liten klick som inte klarar av att man är ärlig och uppriktig. Men jag tar ansvar för vad jag säger inte vad du uppfattar. Jag kan känna ånger ibland, inte så att jag ångrar vad jag sade utan mer hur jag sade det.

5. Jag ger mig själv tillåtelse att vända blad och gå vidare.
Om jag lyckas sluta med ett beteende, eller vad det nu kan vara så gräver jag bara ned en ny milstolpe. Jag kommer inte att älta hur det har varit, bara hur det kommer att bli.

Hade lite fjärilar i magen när jag skrev bloggen idag för jag fick läsa en väns barns artikel och blev imponerad av hur texten flödade för hen. Det är också något jag utvecklar och funderar inte på hur min text flödade i förra bloggen, bara hur den flödar just nu.

 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress