Kenneths Reflektioner

web counter
När jag är på resa kan vad som helst hända.
En av mina episoder då jag har rest handlar om en resa till Stockholm. Jag skulle gå en kurs på Liljeholmen. Jag åkte ned dagen före kursen skulle starta och hade bokat Continental Hotell alldeles vid centralstationen. Jag kom till hotellet vid 21:30 och checkade in. Jag fick ett rum ganska högt upp i byggnaden. Jag tog hissen upp och låste upp rummet med nyckelkortet. Jag hade ätit en sen middag så klockan var nog strax före 22:00 när jag gick in i mitt rum. Belysningen fungerade inte och jag fick då för mig att det var strömavbrott. Jag var trött och lade mig direkt efter en snabbdusch. Jag läste en stund med mobiltelefonen som läsbelysning. Jag somnade tryggt och vaknade vid 06:00 nästa morgon. Jag klädde på mig och tog hissen ned till frukosten (höjdpunkten på hotellboendet". I hissen var det en äldre dam och jag hälsade vänligt och frågade. "Jaha, trist med strömavbrottet", hon tittade på mig och sade "strömavbrottet"? Det visade sig att man skulle sätta ned nyckelkortet i en hållare på rummet för att aktivera strömmen. Tur jag inte ringde receptionen om detta! En sidostory är också hur förbryllad jag var på eftermiddagarna när jag tog tunnelbanan från Liljeholmen till Centralen och alltid kom ut på olika platser, ena dagen kom jag till Sergels torg och den andra dagen hamnade jag högt upp på Vasagatan.
En annan story är när jag skulle jobba i Nederländerna några månader. Jag fick en stor takvåning på ett hotell en bit från jobbet. Rummet hade kök och två rum. När jag hade checkat in så frågade jag i receptionen var närmase matbutik fanns. Hon visade mig på en karta att Lidl var ca 10 minuters promenad från hotellet. Jag promenerade dit och storhandlade. Jag radade upp varorna på bandet och skulle betala med mitt kort. Då visade sig att man inte kan betala med kort såvida man inte har ett Lidl köpkort. Jag fick plocka ihop varorna och gå till närmaste bankomat. Jag hittade en bankomat på Saxobank efter månag om och men. Jag gick tillbaka till Lidl och kunde äntligen handla. Sedan skulle jag promenera med två tunga matpåsar till hotellet,.....som jag då inte hittade. Jag irrade runt ett bra tag och av en slump så hittade jag hem, totalt bedövad i axlarna tog jag en kaffe i restaurangen då kvinnan i receptionen frågade hur det hade gått med handlandet. Hon skrattade gott åt min eskapad och berättade att hela staden är omringad av en kanal och det finns ett begränsat antal med broar över kanalen. Hon undrade varför jag inte valt bron hon hade ringat in på kartan?
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress