Kenneths Reflektioner

web counter
Varför jag tycker om cykelsport på tv.
Det var under semestern 2012 som jag fattade tycke för cyking och i synnerhet landsvägscykling. Jag var uttråkad och hade semester. På tv:n var det inget att se. Jag somnade i soffan och tittade upp och hörde en humoristisk konversation mellan två svenska kommentatorer. Deras namn är Roberto Vacchi och Anders Adamson och de kommenterade Tour de France. Tour de France är det största etapploppet av tre Grand Tours som körs varje år. De andra Grand Tourloppen är Giro d´Italia och Vuelta a España. Loppen körs i 21 dagar och den med sammanlagt snabbast tid vinner den åtråvärda gula ledartröjan. Kommentatorerna skojade om rovfåglar de såg på sina skärmar, de varvade humor med cykelvetande och jag fastnade framför tv:n. Som lök på laxen så körde det svenska proffset Fredrik Kessiakoff i den åtråvärda bergatröjan, han hade en fantastisk batalj om tröjan med den karismatiske Thomas Voeckler. Bergatröjan är en rödprickig vit tröja som bärs av den som leder bergspoängloppet i Touren. Efter denna tour så följer jag slaviskt landsvägscyklingen på eurosport. De tre Grand tours är heliga för mig men genom en vän så har jag en förkärlek för de så kallade vårklassikerna också, det är en samling endagarslopp varav en del går på kullersten som tex Paris-Roubaix. Bäst av dem är de så kallade fem monumenten. Monumenten är "Milano - Sanremo", "Flandern Runt", Paris-Roubaix", Liége-Bastogne-Liége" och på hösten går "Giro di Lombardia". Mina favoritcyklister är Peter Sagan den slovakiske fantomen som just nu har en downperiod. Den andre är den Belgiske cyklisten Thomas De Gendt, när han bestämmer sig öfr att vara en cykelmaskin då är han en cykelmaskin. MIn sista favorit är Annemiek Van Vleuten som är väldigt vinstrik, många kommer kanske tyvärr ihåg henne från OS i Rio då hon låg livlös på vägen efter en krasch. Så varför kan jag då sitta flera timmar och se landsvägscykling, det finns ett enkelt svar. Roberto och Anders bjuder dig på humor, cykelvetande men också rejäla lektioner i geografi och historia. Roberto Vacchi är min bästa geografi och historielärare någonsin. Jag kan de mesta om Europa och dess historia, jag känner till och med igen platser innan de har sagt var det är.
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress